I denne opgave skal eleverne skrive en henvendelse til kommunen, hvor de giver deres forslag til, hvordan en moderne udskolingsafdeling skal se ud og indrettes, så den fremmer både læring og trivsel. Opgaven er faktisk autentisk!
Modtageren er kommunen, nærmere bestemt den kommunale skoleforvaltning eller det skolepolitiske udvalg. Dette giver anledning til, at man i opgaven kan inddrage samfundsfag og give eleverne en idé om, hvordan det politiske system er opbygget, og hvem der træffer beslutninger på deres vegne.
Hensigten med teksten er at give ideer til kommunen, og derfor er der tale om en slags ”gratis omgang”, dog uden at fortabe sig i urealistiske drømmescenarier. Det drejer sig om en formel henvendelse, hvor eleverne skal udtrykke sig sagligt og velargumenterende. Dog skal de stadigvæk tage afsæt i deres egne erfaringer med indretning af skolens fysiske miljø.
Denne opgave har jeg valgt at organisere lidt anderledes således, at klassen skriver en samlet tekst, og hvor de i grupper leverer mindre dele til teksten.
Metoden er inspireret af, da vi i de yngre klasser lavede foldetegninger, hvor den ene startede med hovedet, og kun lod halsen synes til den næste, der herefter tegnede videre, og til sidst var det sjovt at se, hvordan tegningen som helhed kom til at se ud.
Jeg tror, at vi kan lære eleverne meget mere, hvis vi nogle gange lader skriftlighed være en holdsport, fremfor det altid skal være en individuel sportsgren i danskfaget.